Blogarchívum

2011. június 27., hétfő

Győry Dezső: Viharvirág

Egy feledésbe merült író regényét szeretném ajánlani nektek. Olyan tisztán emlékszem arra, ahogy ez a könyv először a kezembe került, mintha tegnap történt volna. Még a Gyakorló utcában laktunk (tehát 16 éves sem voltam), amikor olvashatnékom támadt, és elkezdtem átkutatni a gyerekszoba könyvespolcát. Egészen hátracsúszva bujkált a kicsit már viharvert, puha fedelű könyv (még anyukámé volt kamaszkorában). Leültem a szoba közepén a földre (még a szőnyeg tapintását is érzem), és elkezdtem olvasni. Azóta már háromszor újraolvastam, de egyszerűen megunhatatlan. Az egyik pillanatban megnevettet, a másikban már könnybe lábad a szemem a haragtól vagy a keserűségtől. A 48-as forradalom és szabadságharc eseményeit dolgozza fel az író regény formájában. A történet gerincét a szerző nagyapjának, a 48-as honvédtisztnek történetei és naplójegyzetei adják.

Valamikor 1847 nyarán indul a történet a Rima-parton (Rimaszombat), és itt is ér véget a szabadságharc leverése után.  A közben eltelt majd' 3 év alatt pedig a szabadságharc állomásait hozza élményközelivé az író, hogy ne csak száraz adatokként emlékezzünk rájuk (Pákozd, Piski, Bem erdélyi hadjárata stb.), ahogy a nagy történelmi hősöket is emberként ábrázolja. Egy részlet a pákozdi csatáról:
"- Győztünk! - harsogott végig a diadalmámor az egész zászlóaljon, s a pákozdi erdő fái ünnepélyes morajjal verték vissza a magyar honvédsereg első győzteseinek egetverő lelkesedését.
- Hátrál az áruló!... Éljen a haza!
A bátorság és a szabadságszeretet győzött a túlerőn. Ezért lőtt jobban az ágyú a magyar zászló alól. Ezért talált jobban célba az osztrák katonapuska magyar kézből.
A pákozdi győzelem volt az ifjú honvédsereg első, nagy, nemzetfelrázó diadala. Az újoncok egy nap leforgása alatt tűzedzett, magabiztos hadfiak lettek. Megállították és visszaverték a beütőket. Szárnyat kapott bennük az elszántság és győztes értelmet a hősi önfeláldozás."
És Bemről egy rövid idézet:
"Vén fenének titulálta a tábornokot a törzskar. De a bütykös, goromba kifejezést olyan áhítattal ejtették ki, mint mikor azt mondják, édesapám." 

A Viharvirág egy trilógia (Viharvirág, Sorsvirág, Tűzvirág) első része, de önmagában is kerek egész. Oldalakon keresztül tudnék idézni, de inkább olvassátok el az egész regényt. Sokat lehet belőle tanulni emberségről, kitartásról, hazaszeretetről. Tényleg érdemes:) Sajnos csak antikváriumban kapható, de pl a Bookline-on keresztül 4-500 Ft-ért rendelhető. (Én a napokban rendeltem mintegy 12 könyvet, mindent, amit Győrytől találtam, összesen 10ezer Ft-ért).  

És egy másik érdekesség: 
Böngésztem a neten, hogy hátha találok korabeli térképet Rimaszombatról, és láss csodát: http://archivportal.arcanum.hu/maps/html/katfelm2b_google.html
Egy 19. századi Magyarország térképre bukkantam, ahol össze lehet hasonlítani a korabeli és jelenlegi állapotot. Nagyon érdekes:)

Íme Rimaszombat 150 éve és ma:



Az utolsó képen a két térkép átfedésben látható (a linkelt térkép program is tudja ezt).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.